Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради
Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради
1. Найменування організатора громадського обговорення – Гайсинська міська рада.
2. Мета: врахування думки жителів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради.
Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники).
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту, відповідного рішення засновника.
Період реформ, розпочатий Міністерством освіти і науки, поставив на порядок денний питання реорганізації та закриття шкіл у сільській місцевості. Ця проблема гостра для всієї України і є результатом демографічної кризи, яка спостерігається в державі. З кожним роком кількість учнів в українських школах скорочується, тому й не дивно, що чимало навчальних закладів стали напівпорожніми. Перед місцевою владою постає питання, утримувати ці школи чи перевести дітей до більших шкіл та забезпечити там кращі умови навчання завдяки вивільненим коштам.
Створення об'єднаної громади надало жителям наших сіл широкі можливості для формування своєї ефективної системи управління освітньою сферою, яка в кінцевому рахунку допоможе підвищити якість освітніх послуг і заощадити кошти громади.
Заходи з оптимізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців. Дія прийнятого рішення поширюватиметься на учнів та їх батьків.
З 1 вересня 2025 року рішенням уряду вирішено не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року — менш як 60 осіб. Це рішення не стосується початкових шкіл і діятиме тільки для освіти на рівні 5-11 класів.
Водночас до розрахунку освітньої субвенції кожної громади додано всіх дітей шкільного віку. Тобто громада отримуватиме кошти на навчання всіх дітей, але їх недотатньо на утримання маленьких шкіл.
Це означає, що місцеві органи самоврядування можуть довозити учнів цих шкіл у найближчу більшу школу
У школах, у яких навчаються менш як 45 учнів, в одному класі вчаться 5-6 учнів, а через брак можливості сформувати клас (мінімум 5 учнів згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту») діти навчаються на індивідуальній формі або в з’єднаних класах (початкова школа), які об’єднують дітей різного віку. Це призводить до того, що діти не отримують належного рівня взаємодії одне з одним, не навчаються одне в одного й не бачать прикладів для наслідування.
Окрім того, зазвичай такі школи не забезпечені вчителями повною мірою. Також часто вчителі не можуть набрати достатню кількість годин зі свого профільного предмета, щоб отримувати достатню зарплату, тому в таких школах є практика віддавати викладання деяких предметів непрофільним учителям.
Тож рішення уряду має стимулювати місцеві органи самоврядування довозити дітей у більші школи, які укомплектовані вчителями, технічно забезпечені тощо.
Згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA-2022, учні із сільських малокомплектних шкіл за рівнем навчальних результатів відстають від своїх однолітків із міст на 4,5 роки. Тобто їм потрібно 4,5 роки, щоб мати ті ж знання і навички, що й учні того самого віку з міст.
Подібні результати показує ЗНО (НМТ): середній бал учнів із сільських малокомплектних шкіл з української мови був на понад 6 балів менше, ніж учнів із міст; з математики — на понад 8 балів; з історії України — майже на 3 бали. Результати учнів із сіл з інших, предметів на вибір, теж нижчі.
Водночас, показуючи нижчу якість, сільська освіта обходиться державі дорожче. На освіту одного учня із села держава в середньому на рік витрачає 30,4 тисячі гривень, а в місті — 24,4 тисячі гривень. У деяких селах вартість навчання одного учня сягає понад 51 тисячу гривень. Це повʼязано з потребою утримувати й виплачувати зарплату працівникам великої кількості шкіл, у яких навчається мало учнів. Тобто освіта в селах коштує дорожче, але не виправдовує ці кошти якістю.
Станом на 2024-2025 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради навчається 50 учні, зокрема в:
1-му класі - 2 учня,
2-му класі – 5 учнів,
3-му класі - 3 учня,
4-му класі – 4 учня,
5-му класі – 7 учнів,
6-му класі – 6 учнів,
7-му класі – 8 учнів,
8-му класі – 5 учнів,
9-му класі – 10 учнів.
Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них.
Витрати на утримання ЗЗСО І-ІІ ступенів с. Лад.- Хутори на 2024 рік |
|||||||||
КЕКВ |
Найменування витрат |
|
|
Витрати на місяць , тис. грн. (план) |
Витрати на рік, тис. грн. (план) |
||||
2111 |
Заробітна плата педпрацівників |
|
167,7 |
2011,9 |
|||||
2111 |
Заробітна плата техпрацівників |
|
56,4 |
676,4 |
|||||
|
Всього заробітна плата |
|
|
224,0 |
2688,3 |
||||
2120 |
Нарахування на оплату праці |
|
49,3 |
591,4 |
|||||
|
Всього витрати на оплату праці |
|
273,3 |
3279,7 |
|||||
Всього на утримання закладу (продукти харчування, оплата електроенергії, тощо) |
|
|
62,88 |
516,1 |
|||||
|
|
Всього витрати на утримання ЗЗСО |
|
|
336,2 |
3790,8 |
Фактичні витрати за 9 місяців 2024 року - 3122,6 тис. грн. Кількість ставок педпрацівників - 13,1. Кількість ставок техпрацівників - 8,25. Утримання 1 учня закладу на рік складає 75816 грн. Середні витрати на утримання одного учня ЗЗСО по Гайсинській міській територіальній громаді 46363 грн. Утримання 1 учня закладу за 9 місяців 2024 року - 62452 грн.
Середні затрати на 1 учня за 9 місяців по закладах загальної середньої освіти Гайсинської міської громади 31 888 грн.
Враховуючи те, що державна освітня субвенція покриває лише заробітну плату педагогічного персоналу, громада за рахунок місцевого бюджету фінансує комунальні послуги та утримання технічного персоналу.
У разі реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради підвіз буде здійснюватися шкільним автобусом до ЗЗСО с. Губник, яка знаходиться на відстані 9,2 кілометрів від с. Ладижинські Хутори. Відповідно в ЗЗСО с. Губник збільшиться контингент учнів.
Питання працевлаштування працівників є одним із пріоритетних для відділу освіти, в даному напрямку ведеться постійна робота.
Таким чином, саме забезпечення якості освітніх послуг стане одним з головних критеріїв, за якими українське суспільство буде оцінювати успішність освітніх реформ в країні.
3. Суб’єкт, що вніс пропозицію щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради – відділ освіти Гайсинської міської ради.
4. Строк, місце, час проведення громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників – громадське обговорення відбудеться в приміщенні закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради 04.06.2025 року о 9.00 год. з громадськістю с. Ладижинські Хутори.
5. Поштова адреса та адреса електронної пошти, номер телефону, строк і форми для подання пропозицій (зауважень) – м. Гайсин вул. Центральна, 40, тел. 2-24-21, ел. адреса osvitagaysin@gmail.com.
Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, протягом 15 днів з дати опублікування повідомлення про його проведення.
6. Місцезнаходження та адреса електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна отримати консультації з питання, що винесено на громадське обговорення – відділ освіти Гайсинської міської ради, м. Гайсин вул. Центральна, 40, тел. 2-24-21, ел. адреса osvitagaysin@gmail.com.
7. Прізвище та ім’я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення – Шрамко Валентина Миколаївна, начальник відділу освіти Гайсинської міської ради.
Запрошуємо усіх бажаючих взяти участь у обговоренні питання щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів с. Ладижинські Хутори Гайсинської міської ради та обговорення відповідного проекту рішення, що виноситиметься на розгляд Гайсинської міської ради.
ВИСЛОВІТЬ СВОЮ ДУМКУ, ПОДАВШИ СВОЇ ПРОПОЗИЦІЇ (ЗАУВАЖЕННЯ) У ПИСЬМОВІЙ ЧИ УСНІЙ ФОРМІ.
Прикріплені файли: