10.07.2025 14:49
ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ про проведення громадського обговорення щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради

- Найменування організатора громадського обговорення – Гайсинська міська рада.
2. Мета: врахування думки жителів Гайсинської територіальної громади щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради.
3. Документи, винесені на громадське обговорення:
- Рішення виконавчого комітету Гайсинської міської ради від 17.04.2024 року №104 «Про затвердження заходів з реорганізації мережі закладів освіти Гайсинської міської територіальної громади»;
- Розпорядження міського голови від 09.07.2025 року №56-од «Про проведення консультацій з громадськістю щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради»;
- Проект рішення Гайсинської міської ради «Про реорганізацію шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради».
4. Законність прийняття рішення:
Відповідно до Конституції України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року №966 « Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», Постанови Кабінету Міністрів України від 5 березня 2024 р. №245 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. №6 і від 27 грудня 2017 р. №1088»:
- рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники);
- мережа закладів освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства;
- у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти засновник зобов’язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття освіти на відповідному рівні освіти.
- реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту, відповідного рішення засновника.
На українську систему освіти чекає масштабна реорганізація та ліквідація закладів середньої освіти. Це є насамперед результатом демографічної кризи, яка спостерігається в державі. З кожним роком кількість учнів в українських школах скорочується, чимало навчальних закладів стали напівпорожніми. Перед місцевою владою постає питання, утримувати ці школи чи перевести дітей до більших шкіл та забезпечити там кращі умови навчання завдяки вивільненим коштам.
Створення об'єднаної громади надало жителям наших сіл широкі можливості для формування своєї ефективної системи управління освітньою сферою, яка в кінцевому рахунку допоможе підвищити якість освітніх послуг і заощадити кошти громади.
Заходи з оптимізації шкільної мережі планується провести з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців. Дія прийнятого рішення поширюватиметься на учнів та їх батьків.
З 1 вересня 2025 року рішенням уряду вирішено не фінансувати коштом освітньої субвенції заробітну плату вчителів у школах із кількістю учнів менш як 45 осіб, а з 1 вересня 2026 року — менш як 60 осіб. Це рішення не стосується початкових шкіл і діятиме тільки для освіти на рівні 5-11 класів.
Водночас до розрахунку освітньої субвенції кожної громади додано всіх дітей шкільного віку. Тобто громада отримуватиме кошти на навчання всіх дітей, але їх недостатньо на утримання маленьких шкіл.
Це означає, що місцеві органи самоврядування можуть довозити учнів цих шкіл у найближчу, більшу школу
У школах, у яких навчаються менш як 45 учнів, в одному класі вчаться 5-6 учнів, а через брак можливості сформувати клас (мінімум 5 учнів згідно із Законом України «Про повну загальну середню освіту») діти навчаються на індивідуальній або сімейній формі. Це призводить до того, що діти не отримують належного рівня взаємодії одне з одним, не навчаються одне в одного й не бачать прикладів для наслідування.
Окрім того, зазвичай такі школи не забезпечені вчителями повною мірою. Також часто вчителі не можуть набрати достатню кількість годин зі свого профільного предмета, щоб отримувати достатню зарплату, тому в таких школах є практика віддавати викладання деяких предметів непрофільним учителям.
Тож рішення уряду має стимулювати місцеві органи самоврядування довозити дітей у більші школи, які укомплектовані вчителями, технічно забезпечені тощо.
Згідно з міжнародним дослідженням якості освіти PISA-2022, учні із сільських малокомплектних шкіл за рівнем навчальних результатів відстають від своїх однолітків із міст на 4,5 роки. Тобто їм потрібно 4,5 роки, щоб мати ті ж знання і навички, що й учні того самого віку з міст.
Подібні результати показує ЗНО (НМТ): середній бал учнів із сільських малокомплектних шкіл з української мови був на понад 6 балів менше, ніж учнів із міст; з математики — на понад 8 балів; з історії України — майже на 3 бали. Результати учнів із сіл з інших предметів на вибір, теж нижчі.
Водночас, показуючи нижчу якість, сільська освіта обходиться державі дорожче. На освіту одного учня із села держава в середньому на рік витрачає 30,4 тисячі гривень, а в місті — 24,4 тисячі гривень. У деяких селах вартість навчання одного учня сягає понад 51 тисячу гривень. Це повʼязано з потребою утримувати й виплачувати зарплату працівникам великої кількості шкіл, у яких навчається мало учнів. Тобто освіта в селах коштує дорожче, але не виправдовує ці кошти якістю.
Станом на 2024-2025 н.р. року в закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради навчається 70 учень, зокрема в:
1-му класі - 5 учнів,
2-му класі – 6 учнів,
3-му класі -0,
4-му класі – 7 учнів,
5-му класі – 5 учнів,
6-му класі – 5 учнів,
7-му класі – 10 учнів,
8-му класі – 9 учнів,
9-му класі – 9 учнів.
10-му класі -6 учнів;
Закінчили 11 класів – 8 учнів.
Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень. Чим менше учнів – тим більша частка цих витрат припадає на кожного з них.
Проаналізувавши перспективну мережу, кадрове забезпечення, матеріально-технічну базу, було прийнято рішення про винесення на громадське обговорення питання перепрофілювання ЗЗСО І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради у початкову школу.
Для учнів 5-11 класів буде забезпечено підвезення до закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №6 м. Гайсин Гайсинської міської ради.
Отже, з метою збереження за закладами освіти високого коефіцієнту при розподілі освітньої субвенції, збереження рівня заробітних плат педагогічних працівників, є потреба провести заходи щодо трансформації (зміни) мережі закладів освіти.
Крім того, заходи з оптимізації шкільної мережі дадуть можливість створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів.
Питання працевлаштування працівників буде одним із пріоритетних для відділу освіти.
Таким чином, саме забезпечення якості освітніх послуг стане одним з головних критеріїв, за якими українське суспільство буде оцінювати успішність освітніх реформ в країні.
5. Суб’єкт, що вніс пропозицію щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради – відділ освіти Гайсинської міської ради.
6. Строк, місце, час проведення громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників – громадське обговорення відбудеться в приміщенні закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради 03.06.2026 року о 9.00 год. з громадськістю Гайсинської територіальної громади.
7. Поштова адреса та адреса електронної пошти, номер телефону, строк і форми для подання пропозицій (зауважень) – м. Гайсин вул. Центральна, 40, тел. 2-21-51, ел. адреса osvitagaysin@gmail.com.
Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, протягом 15 днів з дати опублікування повідомлення про його проведення.
8. Місцезнаходження та адреса електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна отримати консультації з питання, що винесено на громадське обговорення – відділ освіти Гайсинської міської ради, м. Гайсин вул. Центральна, тел. 2-21-51, ел. адреса osvitagaysin@gmail.com.
9. Прізвище та ім’я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення – Шрамко Валентина Миколаївна, начальник відділу освіти Гайсинської міської ради.
Запрошуємо усіх бажаючих взяти участь у обговоренні питання щодо реорганізації шляхом пониження ступеня закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Кисляк Гайсинської міської ради та обговорення відповідного проекту рішення, що виноситиметься на розгляд Гайсинської міської ради.
ВИСЛОВІТЬ СВОЮ ДУМКУ, ПОДАВШИ СВОЇ ПРОПОЗИЦІЇ (ЗАУВАЖЕННЯ) У ПИСЬМОВІЙ ЧИ УСНІЙ ФОРМІ.
Ознайомитися з текстом проєкту рішення можна за посиланням